вівторок, 11 січня 2022 р.

Кубізм Олександри Екстер

Художнє знайомство до 140-річчя від дня народження 

(1882 – 1949)



18 січня народилася Олександра Олександрівна Екстер – українська художниця, сценографка, педагогиня. Яскрава представниця європейського кубізму та футуризму, українського авангарду, одна з засновниць стилю «ар-деко». Витончена інтелектуалка, що володіла кількома мовами, подорожувала світом та спілкувалась у колі найвизначніших митців свого часу – Пікассо, Брак, Леже, Аполінер, Софіічі, Марінетті. Вона привезла кубофутуризм до України, навчила Пікасо користуватись яскравими барвами, реформувала світову сценографію і поєднала авангардне мистецтво з народними українськими вишивками.


"Флоренція", 1914

"Дьєп", 1912-1913. Музей Людвіга, Кельн.

"Вид на Париж", 1912

Цікаві факти з життя видатної художниці:

☝ Олександра Олександрівна Григорович народилася 18 (6) січня 1882 року в місті Білосток Гродненської губернії (нині це територія Польщі). Її батько був білорусом, мати – грекиня. Згодом разом з дворічною донькою сім’я переїхала до Сміли. Потім батько отримав роботу в Києві, і на 35 років це місто стає рідним домом для художниці.

☝ Олександра закінчила гімназію Святої Ольги та Київське художнє училище. Разом із нею тут навчалися майбутні авангардисти О. Богомазов та О. Архипенко.Серед викладачів був Микола Пимоненко.

☝ Одружившись, Олександра Григорович узяла німецьке прізвище чоловіка-адвоката Естер. У Києві вона оселилася з чоловіком на вулиці Б. Хмельницького, 27. У мансарді знаходилася її студія, а в ній працювали майбутні корифеї світового декораційного мистецтва Вадим Меллер, Анатоль Петрицький, Павло Челищев.

☝ Рання творчість Екстер перебувала під впливом імпресіонізму. Через постійні переїзди мисткині роботи цього періоду майже не збереглися, адже Екстер не мала звички берегти старі твори, за виключенням театральних ескізів. На початку 1900-х художниця захоплювалася натюрмортами, в яких можна помітити вплив Ван Гога.

☝ Перші експерименти з кубізмом Екстер здійснила у 1910-1911 роках, коли ця авангардна течія закріпилася у своїх домінантних позиціях у світі мистецтва. На той час Пікассо вже представив «програмні» кубістичні твори – «Королеву Ізабо», «Портрет Воллара».

☝Олександра Екстер захоплювалася українським народним живописом, керамікою, вишивкою ще до того, як почала працювати пліч о пліч з народними майстрами у спеціально створених студіях.

☝ Олександра Екстер увійшла в історію мистецтва перш за все завдяки своїм реформаторським ідеям в сценографії. Вона запропонувала замість пласких розмальованих декорацій використовувати складні багатоярусні кострукції, займаючи таким чином весь простір сцени, а не лише її підлогу. Друге театральне новаторство – костюми, які були співзвучні з кольоровим рішенням тла. Лише три вистави у Камерному театрі принесли їй всесвітнє визнання як реформатора сценографії та театрального костюма — "Фаміра Кифаред"(1916 р.), "Саломея"(1917 р.), "Ромео і Джульєта"(1921 р.).

Дизайн костюму Фаміра Кифаред до драми «Фаміра Кифаред»

 О. Екстер. Театральні декорації.

☝У Києві Екстер працювала над декораціями для балетів Броніслави Ніжинської. Крім того, Екстер звертала увагу на освітлення як об’єкт драматичної дії і запрошувала електромонтера до співпостановки п’єс. Не виключено, що саме Київ став місцем народження світлових ефектів та перетворення освітлювача на режисера світла. Олександру Олександрівну називали «Пікассо сценографії».

☝ Київська «Школа Екстер» була не просто традиційною школою з системною освітою. Заклад був ще й місцем зустрічі творчих особистостей.

☝ Після захоплення більшовиками влади у Києві, Екстер переїхала до Одеси, де також продовжувала викладати.

☝ До Парижа Екстер поїхала по нові враження. Але в паризькій академії навчали того самого, що й у Києві: академічні програми повсюди однакові. Київський приятель Екстер познайомив її з прихильником нового мистецтва поетом Аполлінером, а той відвів до майстерні Пікассо. В цей час вона  викладала в Академії сучасного мистецтва в Парижі на запрошення Ф. Леже.

☝ Друзів Олександри Екстер, які бували у неї на гостинах, вражало поєднання українського побуту і європейськості. У її помешканні поруч із роботам Жоржа Брака, Пікассо, Леже були українські килими, рушники, глечики. Навіть кухня в неї завжди була українська. З Екстер всюди їздила хатня робітниця Настя, яка частувала гостей варениками в полив’яних мисках, борщем. Пікассо й Леже настільки смакували вареники, що вони навчилися їх ліпити.

☝ Художник Пабло Пікассо свою першу вишиванку придбав за рекомендацією саме Олександри Екстер, з якою підтримував дружні стосунки.

☝Олександра Олександрівна без діла не вміла сидіти: вона шила одяг, розписувала керамічний посуд, створювала маріонетки, робила авторські книжки Les Livres manuscripts.

☝Останні роки Екстер прожила самотньо у передмісті Фонтене-о-Роз, де померла 17 березня 1949 року, там і похована.

У 2008 році в Національному художньому музеї України відбулась перша ретроспективна виставка Олександри Екстер в Україні. Експозиція з понад 50 робіт художниці була доповнена колекцією української дизайнерки Лілії Пустовіт за мотивами творчості Екстер.

У колекції Національного художнього музею України є два твори і кілька естампів.  Одна з картин «Міст. Севр». Збереглися лише ті, які вона дарувала друзям.
"Міст. Севр.", 1914

У 2021 році видавництво РОДОВІД за підтримки УКФ видало альбом "Авангард Олександри Екстер: київський період», в якому автор мистецтвознавець Георгій Коваленко описує шлях мисткині, яка вплинула на українське мистецтво та власне завдяки чому стала видатною для нашої країни.

Використані матеріали:

https://www.youtube.com/watch?v=FuTsWwFzifw - презентація книги

https://tydyvy.com/video/Dyk9Ez8 - Олександра Екстер. Біографія . Цікаві факти

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D0%BA%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80_%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%B0_%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0

https://aristocrats.fm/oleksandra-ekster-amazonka-ukrayinskogo-avangardu/

Немає коментарів:

Дописати коментар