Віртуальна мандрівка
Ки́ївський трамва́й — улюблений вид транспорту киян, який додає місту шарму та своєрідної елегантності. Ми звикли до його характерних звуків, зручності, надійності. Але сучасний стан нашого міста, перевантаженого легковим транспортом часто заважає руху трамваю. В Європі, й не лише в ній, трамваї нині переживають свій ренесанс. Багато міст, які в середині ХХ століття позбувалися трамваїв як застарілого типу транспорту, осягнули хибність власних рішень і тепер повертають трамваї на свої вулиці. Повертається трамвай і на вулиці Києва, та чи бажаними темпами? Адже більш екологічного транспорту для великого міста важко уявити.
13 червня 2020 року київському трамваю виповнилося 128 років. Всі ці роки він є візитівкою нашого міста, а кияни не уявляють Києва без цього стабільного та надійного виду транспорту. Пропонуємо мандрівку в часі київськими старовинними вулицями і площами, які пам’ятають перші трамваї, ще запряжені кіньми. Ми прослідкуємо еволюцію трамваю, аж до сьогодення!
1 (13) червня 1892 року в Києві була відкрита перша електрична трамвайна мережа на території колишньої Російської імперії і території сучасної України, третя в Східній Європі, після Будапешта (1888) і Праги (1891).
У великому місті ХІХ століття, ще до винаходу автомобіля та автобуса, не існувало іншого публічного транспорту, крім підвод на замовлення, на кшталат «кебів» у Англії чи «ізвозчіков» у Російській імперії (пращурів сучасного таксі) і так званих «конок» – вагонів, що їхали по рельсах у місті і запрягались кіньми. І те, і друге існувало й в Києві. Але київські пагорби створювали серйозні перешкоди для руху тварин, адже вони просто не могли тягнути вагони нагору. На короткий час «конку» замінив паровий двигун. Та він був дуже гамірний і, до того ж, випускав дуже багато диму безпосередньо в центрі міста. Там, де не могли впоратися коні, прийшла на допомогу електрична енергія. Перший трамвай зв’язав Хрещатик і Поділ, із легкістю долаючи крутий підйом.
1890 рік. Перший трамвай кінний трамвай – «конка». Вагони мали кузов відкритого типу з дерев’яними лавами та вміщали 20-25 чоловік, під дахом був гасовий ліхтар та дзвоник. Цей трамвай курсував між Думською та Лук’янівською площами, пересікаючи Сінну площу.
1892 рік. Локомотив парової тяги, для перевезення людей використовували не довго, з1904 року виключно для перевезення вантажу.
1903 рік. Перший фунікулер. Станції, між якими курсував фунікулер мали вигляд красивих павільйонів з залізобетону та скла. Механічне та електричне устаткування було привезено з Швейцарії.
1930 рік. Так виглядав Хрещатик в районі Майдану Незалежності. Трамвайна лінія існувала до 1934 року.
1944 рік. Цей вагон курсував від Софіївської площі до Залізничного шосе.
1944 рік. Софійська площа.
1947 рік. Площа Сталіна (сучасна Європейська площа). Вагон курсував по маршруту №18 (Бесарабка – Артучилище).
1950 рік. Трьохвагонний поїзд з вагоновожатим та кондукторами.
1950 рік. Щітковий снігоочисник.
1956 рік. Експериментальний трамвайний поїзд.
1960 рік. На маршрутах з’явилися сучасні вагони «Татра» чехословацького виробництва. Вагоноважаті змінили звичайні ватні тілогрійки на елегантні фірмові костюми.
Маршрут №23 на фоні Повітрофлотського моста
1966 рік. Проспект Воз’єднання
1977 рік. Вулиця Льва Толстого, маршрут №8.
1989 рік. Поїзд «Татра», маршрут Палац спорту – бульвар Перова. На фоні Маріїнського парку.
2011 рік. Швидкісний трамвай зі з’єднаними вагонами та низькою підлогою. Станція Гната Юри.
2018 рік. Швидкісний трамвай курсуючий по вул. Борщагівська
(Залізничний вокзал – житловий масив Борщагівка)
2020 рік. Сучасний щітковий снігоочисник
За матеріалами альбому:
«Трамвай на улицах Киева», автор Д.О. Ермак.
Рік видання: 2011
Видавництво: ООО «СкайХорс»
Дякую за розповідь.Багато відкриттів для себе зробила.
ВідповістиВидалити